Setulus Kata

Assalamualaikum.. Semoga dipermudahkan segala amal baik. Penulisan dihalaman ini semata2 pandangan peribadi saya melalui llmu yang tak seberapa ini, dari pengalaman2 bersama teman2 disekeliling, pengalaman menempuh masalah2 hidup, suka duka hingga mendapat 1 jalan kesimpulan yang bersesuaian dengan tahap pemikiran saya. Halaman ini diwujudkan juga atas kesedaran diri dimana persoalan2 yg bermain difikiran agar dapat sama2 kita kongsikan bersama, huraikan dan memberi pandangan semampu dan seikhlas mungkin. Sememangnya melalui penulisan ini untuk mencapai kefahaman yang sebenar2nya agak sulit, dinasihat agar permasalah2an kursus di rujuk secara terus kepada mereka2 yang arif yang pernah menempuh dan merasainya. Untuk mengingatkan diri saya sendiri ramai teman2 disekeliling kita, malahan dari kalangan keluarga kita terasa dirinya sudah berada di landasan yang benar hakikatnya ia masih didalam kesesatan. Sesat dlm terang. Sesat tanpa ia sedar. [Al-Baqarah-.8]Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian", padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman.

Selasa, 7 Disember 2010

Ketuhanan Allah Dn Jesus "Siri 2"


Stelah slesai bsolat dn btafakur trus aku bjumpa Ben, Ben maseh setia menanti aku mentang2 satu kambing nk kena cekik.. serah tengkuk la aku. Ben usulkn jln bicara pd aku tlebih dahulu bagi pnyambung bicara andai ada apa2 pkara yg hendak disampaikn… emm terusknlah . pbila ruang dibuka Ben mbuka soal2 ktuhanan Jesus dimana agama kristian ini umpama sebuah Bahtera mredah satu lautan luas mnempuh ombak dn badai utk ke satu pulau nan indah. Didlm Bahtera tsebut mpunyai Raja mteri2 dn rakyat jelata, sama2 bgading bahu ats kata lain 3 dlm 1 Allah .. Roh Al Qudus dn Isa. Aku pun tk tnya lak siapa Isa.. siapa Roh Al Qudus tu. Tk tfikir lak masa tu.

Allah maha bkuasa, ia sntiasa hampir bagi mreka2 yg yakin dn bserah kpdnya. Ia dtg tnpa diduga. Dtg dari mana2 sudut dn masa.. Tk semena2 aku meminta mula bicara pula. Siapa yg membuat alam ini? Mbuat sekelian makluk? Allah? Ye allah .. Ben mjawap. Emm.. bkn Nbi Isa? Bkn. Nbi Isa hanya manusia hanya pnyatu umat. Yg mempunyai unsur 3 dlm1. Adakah Allah mencipta ,pncipta, pembuat atau meklaksana kn semua makluk sgala isi alam ini? Ye Allah yg maha agung. Saya ulangi soalan ini sbnyak 3 kali.. Ben btanya apa masaalahnya.. Adakah Islam mgatakn ada yg lain yg membuat alam ini? Aku cume tsenyum.. Ini 1 perumpaamaan.. siapa yg mencipta, mengideakn menandatangani utk mengadakn menara bkembar petronas atau putra jaya? Dato` sri Dr Mahadir bin Muhamad.. Fuh!! Smgat nampaknya si Ben ni . org kuat Mantan Pm ke? Nasibla darjah kbesaran tk ckap skali.. Adakah Dato` Sri yg membuat yg membina Menara tu? Mksud kamu? Ben mjadi sdikit sangsi.. Apa martabat Dato` sri yg harus memegang cangkul.. mennyimin memasang bata atau membawa jentolak utk membina 1 menara? Tentu tdk bukan.. sdah pastinya ia mempunyai engeneer2 tlatih dn dpercayai dn org2 bawahannya.

Bgitu juga dgn soal2 ketuhanan.. Allah itu bukan agung lagi tpi Maha Agung.. maha bijaksana, maha pencipta maha penyusun atur.. Allah hanya memberi tugas kerna itu adanya Malaikat2 dn para2 rasul. Kalau lah Allah tpaksa bsatu dgn Nbi Isa utk myatu umat bermakna kmana perginya Mailakat? Dimanakah tngung jwp Nabi Isa selaku Rasul? Tk boleh pakai la org suruhan yg tk mampu buat kerja. Allah tpaksa turun padang. Dimana keagung Allah kalau seperti ini? Ben membantah, jgn cakap mcm ni nanti di laknat Allah. Ini adalah kenyataan hukum. Spti mana Ben nyatakn Kristian umpama bahtera .. kenapa raja harus turut serta membelah badai dn gelora.. kalau bahtera tengelam lnsung tk beraja.. raja duk singahsana di Istana sudahlah.. tgal arah je. Nampak sgt Raja tk mampu nk kendali Rakyat dn menteri2. Ben.. kmu bygkn btapa jauh martabat kita dgn Allah.. btaraf hamba.. umpama seekor semut malah lebih kecil dari semut.. Allah tpaksa mjadi semut utk menyelesaikn masaalah2 semut .. utk memimpin semut. Btapa hinanya Allah. Kamu kata Allah Maha Agung, dimanakah keagungnya? Ben mula tdiam ..

Aku berasa lega sdikit kerna Agama ku dpt ku ptahankn .. terus aku hujahkn soal kekasih dn Anak. Aku mberi perumpamaan lagi.. Apabila kita bsama kekasih bcumbu rayu.. bkongsi soal2 rumahtangga.. bsama2 dlm 1 bilik khas.. adakah kita perlu mceritakn ksemuanya kpa anak? Ben mgelengkn kpala.. tidak.. stelah ank mningkat besar adakah ia masih bsama ibu bapanya tidur sebilik? Tidak bkan? Itulah bezanya kekasih dn ank.. walau syg ank walau darah daging tetapi ianya terbatas.. rahsia masih perlu di rahsiakan.. kalau kekasih tiada rintangan tiada batasan.. ksimpulannya Rasulullah Nabi Muhamad No 1.. bagaimana? Ben terus tdiam ats alasan tkut di murkai Allah. Dia btanya kpd sya abih siapa yg membuat Alam dn sgala makhluk? Bkn Allah? Sya mjawap … kmu masih kurang mgenal Islam sbnarnya.. slama 5 tahun kamu berada di Terengganu.. hanya sia2.. kamu bniat buruk.. jdi Allah tk restu. Sememangnya kita telah bjanji akn menukar agama seandainya tdk dpt mnyangah hujah masing2. Bagaimana? Ben mjadi serba salah dn nyata ia tk dpt mbidas lagi. Tk mgapalah Ben sya tk menangih janji.. sekurang2nya kamu tahu Hakikat Islam Itu.. ini baru dari segi konteks akal.. belum kmana2 pun.. kamu shaja yg meletak dimana maruah agama kamu.

Aku meminta diri, dn ingin beransur ttapi Ben menahan dn meminta info bagaimana ingin mhubungi Aku.. Aku hanya memberi email Ku. Stelah blalu shingga kini Aku tk tahu dimana Ben dn lnsung tk tahu khabar berita. Utk pngetahuan sbnarnya Aku pun tk tahu siapa yg membuat sgala alam dn makhluk ni. Yg Aku tahu Allah maha agung dn ksempurnaan dia hanya maha pengarah.. maha pencipta .. pasti ada pembuatnya.. itu pun sepintas lalu bila bhujah dgn Ben.. tetapi SIAPA? Bermula hari itu Aku mula tfikir dn tcari2 Siapa pembuat Alam pembuat Mkhluk.. Apila ditnya kpd sesiapa shaja .. smua mjwap Allah.. Aku tk btanya byk hanya diam.. tkut mjadi 1 fitnah. Akhirnya Aku bjumpa seorg Wnita tua lingkungan 90 tahun.. mak aji aku pngil.. ia myatakn mberi pnerangan kpd aku bagaimana kita mdpt tnaga eletrik cthnya yg mgunakn kuasa solar? Atau pun hidupan2 tumbuhan dn sbagainya.. dari Matahari atau cahaya matahari? Aku bkata dari cahaya.. dari cahaya ada tenaga.. ada kuasa.. ada ksempurnaan.. dari mana dtgnya cahaya? Sdah tentunya matahari.. adakah kita mgunakn tenaga melalui apa yg tkandung dlm cahaya matahari. Matahari itu akn tjejas? Tk, sdikit pun tk.. bagaimana kita ingin menemui matahari jika kita tk merasai tk mgenal cahaya matahari? Eh.. makin bebelit2 mak aji ni.. dlm mksudnya tu.. Falsafah.. Sibuk nk cari matahari.. cahaya pun tk kenal.. belajar sifat cahaya dulu.. sindir mak aji.. aku tk sempat utk mgetahui lebih lanjut kerna mak aji telah kembali menemui Allah. Ttapi siapa pembuat? Tetap bermain dibenak ku.

Trima kaseh kpd Mak Aji, ayah Aji memberi dorongan dn tk lupa jua kpd teman2 sama2 la kita btekad, bermtalamat mpertahankn agama suci ini.. kbenaran Islam.. dgn sampai myampai.. ingat mengingati.

Al ashr - 1.Demi masa 2.Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, 3. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya menaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.

Sebar2lah ilmu apa yg ada pd kita besesuaian pd keadaan, kmampuan dn masa.. kerna itu hanya Haq Allah semata2. Perbetulkn niat dn matlamat.. jgn ia hanya tgal niat. Ingatlah jgn sampai niat yg baik yg murni akn btukar mjadi Riak.. Berusahalah utk merialisasikn dn phayatan sepenuhnya. Amin.

* jika ada apa2 tguran atau sumbangan berupa ilmu silalah mhubungi sya.

Tiada ulasan: